Tamásné Szabó Csilla
Jobbágytelke (rom. Sâmbriaș) a Felső-Nyárádmente egyik oldalvölgyének faluja, közigazgatásilag Székelyhodos községhez tartozik. Orbán Balázs Marosszék végfalujának nevezi, a hagyomány szerint lakói görgényi várjobbágyok voltak. A délkeleti irányt leszámítva, ahol Székelyhodos található, csupa román lakosú település veszi körül. Első írásbeli említése 1567- ből való Jobagijtelke alakban (Suciu II: 124). Kiss Lajos a helynév eredetéről a következőket írja: a név előtagja, a jobbágy ‒ szolgálatra, szolgáltatásokra kötelezett személy ‒ személynévként is használatos (vö. 1138/1329: Eubag: MNy 32: 132), utótagja a birtokos személyraggal ellátott telek ‒ szántásra alkalmas, trágyázott föld (FNESz. I, 659). Határa dimbes-dombos, nehezen művelhető, emiatt elkerülte a kollektivizálás. Gyengén termő földjei nem biztosítottak megélhetést a falu lakóinak, így alakult ki háziiparként a szalmafonás, amely máig meghatározó jelentőségű. A jobbágytelki szalmakalap messze földön híres volt. Népviselete is sajátosan alakult, a román és szász vidéken piacozó, kalapot áruló jobbágytelkiek kölcsönöztek egy-egy motívumot a különböző vidékek viseleteiből is. Táncait a falu több mint öt évtizede fennálló hagyományőrző együttese tette ismertté Erdélyen kívül is.
Az 1910-es népszámláláskor Jobbágytelkén 1091 volt a magyar nemzetiségűek száma. A magyarság itteni aránya a későbbiekben is szinte változatlan maradt: 1930-ban 1063 lakosából 1039, 1992- ben 861 lakosából 844 volt magyar, 13 cigány és 4 román nemzetiségű. 2002- ben 722-ből 705, 2011-ben 584-ből 568 vallotta magát magyarnak. Magyar ajkú lakosai római katolikus vallásúak.
Jobbágytelke, mint a fentiekből is kitűnik, több tekintetben is különbözik a környező falvaktól. Ez a későbbi telepítése óta folyamatosan így volt, így van ez ma is. Ezt a különállóságot tükrözi a viselet is, amely nagyon sok vonásában különbözik a környező falvak viseletétől, sőt némely vonását tekintve egészen egyedülálló.
A népviselet tulajdonképpen a korábbi, 200–300 évvel ezelőtti paraszti viselet továbbélése, amely elkülönült a nemesek viseletétől. A parasztöltözetek színes, újabb stílusa a 19. század második felében alakult ki. A századforduló idejére eső ipari fejlődés, a gyári anyagok elterjedése egyre inkább színesedő, egyre gazdagabb szimbolikájú öltözetet eredményezett. A viselet tükrözte az egyén nemét, társadalmi helyzetét, családi állapotát, korát, pillanatnyi helyzetét is (pl. gyász esetén). Ehhez kapcsolódóan számos szabály, sőt, a viselet hordásának egész szabályrendszere alakult ki, amelynek betartását az egész közösség felügyelte, s igencsak megszólták azt, aki megsértette ezeket az íratlan szabályokat. A székely viselet legtöbb eleme más magyar viseletekben is megtalálható, a különbség a háziszőttes anyagok nagyobb arányú felhasználásában mutatkozik meg.
A jobbágytelki népviselet is – minként a hagyományos viseletek is kivétel nélkül teszik – számos jelzést, jelentést hordoz. Az egyes darabok rétegződése, elkülönülése elsősorban nemek (férfi, ill. női), valamint korosztályok szerint mindenhol egyformán tetten érhető. Az sem helyi sajátosság csupán, hogy bizonyos darabok viselése alkalomhoz kötött, valamint azoknak díszítése sokszor tükrözi a gazdasági helyzetet is, cifrább, gazdagabban díszített ruházat a módosabbak kiváltsága volt.
A jobbágytelki viseletről legelső alkalommal az 1980-as évek elején gyűjtöttem információkat, aztán tizenöt évvel később, 1995-ben, a Néprajzi Látóhatárban közölt tanulmányhoz újabb adatokat gyűjtöttem húgom, Balássyné dr. Szabó Enikő, akkor néprajz szakos egyetemi hallgató segítségével Gazda Klára professzorasszony kérésére. A község szülöttje lévén, azóta is figyelemmel kísérem a viselet változásait, részt vettem több ízben a marosvásárhelyi Folk Center Alapítvány szervezésében zajló néptánctábor eseményein is, előadást is tartottam ez alkalommal a népviseletről. Első gyűjtésem alkalmával a 75 éves Boldizsár Zsuzsanna, Lengyel Ferenc 64 éves helyi szabómester, specialista, (aki minden darabot el tudott készíteni, amit varrógéppel lehetett megvarrni, beleértve a díszítő zsinórozást is) emlékeztek még gyermekkoruk jellemző viseletdarabjaira, és részletesen tájékoztattak ezekről. A viselet megújulása, változása a századforduló után, az 1920-as, 1930-as években gyorsult fel. Azonban az 1950-es évek végéig, de még az 1960-as években is nagyrészt a hagyományos viseleti darabok alkották a jobbágytelki ember öltözetét. Ezt követően azonban a modernizáció, bármennyire is külön utas volt a falu, nem kerülte el Jobbágytelkét sem. A népviseleti darabok mindennapi használata egyre inkább az idős korosztályra maradt, a fiatalabbak kivetkőztek. Ládafiába kerültek a viseleti darabok, azonban ezek rendszeresen előkerültek vasárnaponként, egyéb egyházi ünnepeken. Hogy a népviselet használata nem ment ki teljesen divatból, hogy a fiatalabbak is varrattak saját ruházati darabokat, ebben oroszlánrésze volt Balla Antalnak, aki 1959-ben 90 személlyel megszervezte és gyakorlatilag haláláig igazgatta a népi együttest. Az együttes színpadra állítása ugyanakkor egységesítette is a viseletet. Mivel amúgy is kikopott a mindennapi használatból, tulajdonképpen a színpadra került, ahol két-három változat női (később inkább csak egy-két), illetve egy-két, korosztályhoz illő férfi viselet maradt. Ez az állapot jellemezte tulajdonképpen a jobbágytelki népviseletet az 1960-as évektől az ezredfordulóig.
Másfél száz évvel ezelőtt a viselethez szükséges anyagot, a gyapjút, a posztót, a kendert, a mis-más vásznat (fele-fele arányban kenderből és gyapotból szőtt vászon, általában a felhúzó volt a gyapot), és a szalmát a falu népe maga állította elő és dolgozta fel. Csak a teljesen hiányzó ruházati cikkeket, mint például a csizmát vásárolták elsősorban piacokról, különböző városokból (Marosvásárhely, Beszterce, Segesvár), legfőképp ott, ahol amúgy is megfordultak vásárok alkalmával, hogy szalmaportékájukat értékesítsék. Ezeket a darabokat aztán nagyon kímélték, mert drágák és nehezen hozzáférhetőek voltak, így leginkább mezítláb, avagy maguk készítette bocskorban, később bakancsban jártak. Az adatközlők emlékezete szerint a faluban legalább száz éve van varrógép, de népviseleti darabokat egyaránt varrtak kézzel és géppel is. Szabókban és varrónőkben sosem volt hiány, napjainkban is van szabó, illetve varrónő, aki el tudja készíteni a viselet darabjait. Az öltözet darabjaihoz való anyagot (szövet, vászon, bársony) leginkább megvásárolják boltokban, illetve bizonyos, más falvak specialistái készítik el a posztót, illetve szőttest, a csizmát és a posztókalapot. A kereskedelemből származik a díszítéshez használt gyöngy (a kommunizmus éveiben Temesvárról szerezték be) és a zsinór is. Teljes egészében helyi készítésű viszont a halánkszalma (a legvékonyabb fajta szalma, jelenleg a bánkúti búzából nyerik, amit kézzel aratnak, és a szalmáját osztályozzák) fonatából készített kalap. Régebben vőlegényi kalapnak is nevezték, mert általában a lány ajándékozta a legénynek egy kézzel hímzett zsebkendő kíséretében aratótánc alkalmából.
De lássuk, milyen is a jelenlegi jobbágytelki népviselet? Mi az, ami megőrződött, mi az, amit legalább kivételes alkalmakon, vagy színpadi fellépések során viselnek a jobbágytelkiek?
A férfi viseletet a keményszárú csizma, a posztóharisnya, az ing, a lájbi, az ujjas (ősszel, télen), a szalma-, vagy posztókalap alkotja. A női viselet darabjai a csizma, vagy egész-, illetve félcipő, a pendely (alsószoknya), a szoknya, a kötény, az ing, a lájbi, a kendő, a szalag (hajfontba lányoknak), a gyöngy.
Vizsgáljuk meg kissé alaposabban a fent felsorolt darabokat! A keményszárú csizmát kolozsvári csizmának is hívják, mert ott készítették, elsősorban onnan lehetett beszerezni. A színe fekete, a kemény szára bokánál lágy, ami könnyíti a járást, de ott le is nyomható, kissé visszatűrhető, ezzel a szár magasságát lehetett állítani. A sarkánál egy háromszög vagy szív alakú bőrdísz, elől pedig kis rózsa van. A szár felső szélét szőrzsinór szegélyezi.
A posztóharisnya az évszaktól függően régebb készülhetett vastagabb vagy vékonyabb posztóból, szürkéből, fenyőágas mintával szőve, vagy fehérből. Manapság leginkább a fehér színű dívik, és már nincs évszakhoz illő vastagságbeli különbség. A harisnya zsebén a fiatalabbak zöld zsinóros díszítést, az idősebb, öreg férfiak fekete cérnával varrt, hasonló motívumokkal készített díszítést viselnek. A zseb széles hajtókája sötétkék, vagy fekete posztóból való, ugyanilyen színű az ellenző szélének szegélye is.
Fehér, elöl kb. mellközépig gombos, vállban ráncolt, hosszú ujjú inget viselnek, amelyet kis, keskeny gallérja miatt Petőfi-galléros ingnek is neveztek. Az ing ujja is keskeny, egygombos pántban végződik. A záró pántot, többnyire a gallért, valamint a mellen lévő hajtásokat cikkcakkos (ökörhúgyos) gépi varrás díszíti.
Lájbit, a fiatal és az idős korosztály még most is különbözőt hord: a fiatalabbak, a legények és a fiatal házasok is barackmagos mintájú bordó-fekete háziszőttest zöld zsinórozással. Ugyanilyen mintával és formával látni még őszi ujjast is. Az idősebb férfiak az ún. vőlegényi lájbit viselik, amely sötétkék, esetleg fekete posztóból készült, és 120‒150 fekete gombbal díszített. Az 1950-es évektől kezdve a zsinóros lájbit is díszítették gombokkal is, még jobban cifrítva, néha még ilyet is látni.
A téli viselethez tartozik a szürke posztóból készített ujjas, ezt színpadon ritkábban látni. Ezt az ujjast fekete zsinórozással, a zsebek szélén, az alján, illetve a galléron és az ujján fekete posztóval szegélyezték (ritkábban barna bársonyból készült rátétet is lehet látni, esetleg sötétkék díszítésű változatot).
A fejre szalmakalap, illetve posztókalap kerül, ez máig is a mindennapi öltözet része. Természetesen az ünnepi öltözethez, a színpadra, a halánkszalmából készült vőlegényi kalap illik (a lány/menyasszony bokrétájával, árvalányhaj csokorral), de ma is viselik a hétköznapi, szintén sajátos formájú, helyben font (a jobbágytelkiek kalapkötésnek hívják a szalmafonás műveletét) és varrott, vastagabb közrendű szalmából készült kalapot is, ezt kínálják eladásra, ezt vitték korábban is a piacokra. A hidegebb időszakra azonban posztókalap szükséges, amely leginkább barna (régebben segesvári kalapnak hívták, mert ott készült), a fiatal legényeké zöld színű.
A nők viselete még ma is rétegzettebb, sokszínűbb, jobban megőrizték a különböző változatokat, csak a legutóbbi időkben (az utolsó 20 évben) figyelhető meg az viselet uniformizálódása. Különösen a Jobbágytelkéről elszármazottak körében tapasztalom – akár a világhálóra feltöltött fényképeket nézegetve –, hogy manapság szabályokat hágnak át, ami korábban elképzelhetetlen volt. Itt most egyetlen jelenséget említenék: több, egészen kicsi lányon is láttam zöld szoknyát és gyöngyös lájbit, természetesen méretre készítve, amelynek viselése még pár évtizeddel korábban szinte kizárólag a nagylányok kiváltsága volt. Világos, hogy ezeknek az öltözeteknek elsősorban identitásjelölő funkciójuk van (elsősorban a faluhoz való kötődést jelzik, majd a nemzetiségi hovatartozást is). A gyöngyös lájbi térhódítása akár külön tanulmányt is megérne. A kommunizmus idején az egyre erősödő nemzetiségi elnyomás elleni néma lázadásként is értelmezhető, ahogyan a népi együttes énekkara, sőt táncosai is egyre inkább a „magyar” színeket hangsúlyozták a viseletükben: a piros bársonyra zöld és fehér gyöngyökkel varrt csillagdíszítésű lájbit öltötték magukra a zöld szoknyához és a fehér kötényhez.
Mi az, amit leggyakrabban látunk ma a jobbágytelki női viseletből? Elsősorban a színpadra felvett viseleti darabokat. A lábon keményszárú fekete csizma (amelynek sarka kb. két–három centiméter magas), testszínű, kereskedelemben kapható harisnya, pendely (alsószoknya) fehér vászonból, az alján általában csipkedíszítéssel. A pendely állhat két részből úgy, hogy egy szűkebb, egyenesebb szabásúra varrnak egy nagyobb fodrot is, így helyettesítve a bő alsószoknyát, de viselhetnek kettőt is. Ez esetben a karatlan (ujjatlan) térdig érő ingre veszik fel külön a ráncolt, bő alsószoknyát. Az ing nyaka tászlis, vagy galléros, csipke szegéllyel. Általában hosszú, vállban ráncolt bő ujjú, de lehet rövid, puffos ujjú is, amely kis fodorral zárul. A nyakban kétsoros piros gyöngy van, a két ágba font hajban piros szalag. A ráncolt szövetszoknya színe a zöld, rajta három sor krémszínű szalagdíszítéssel. A lájbi piros bársony, csillagos piros–fehér gyöngydíszítéssel. A szoknya az idők során egyre rövidült, ma térden alul ér két‒három ujjnyival. A szoknya elé rakásokba szedett, és így is vasalt kötényt kötnek, amely általában pár centivel rövidebb a szoknyánál. A szélét körben csipke szegélyezi, alsó harmadába pedig piros és fekete cérnával készített hímzés került, általában száröltéssel, töltéssel, boszorkányöltéssel, láncöltéssel.
Jeles alkalmakon, nagy egyházi ünnepeken, falutalálkozókon, a néptánctábor alkalmával előkerülnek más viseletdarabok is, ilyenkor például az öltözet korosztály szerinti rétegződése sokkal inkább tetten érhető (elsősorban a szín- és mintavariációkban). A nagylányok viselete a fent bemutatott, színpadon is használt öltözet. Azt jegyezném meg, hogy a gyöngyös lájbinak létezik egy másik, tulipános mintájú változata is, amelyet fehér és fekete gyöngyből varrnak. A fiatal lányok, gyermekek színe a piros szőttesszoknya, keskeny fehér csíkokkal és pár szál feketével, amelyet három fekete szalag díszít. Ehhez piros bársony lájbit viselnek ún. nyolcas díszítéssel, amely kb. 50 méter fehér zsinórból készül. A fiatalasszonyok szoknyája világoskék vagy drapp, amelyhez színben illő sárga, drapp, rózsaszín selyemkötényt kötnek, amely ráncolt, csipkés szélű, a hímzés helyett viszont három apró hajtás díszíti. A lájbi anyaga bársony, kék, zöld, barna, fekete, amely lehet zsinórozva sárgával, drappal lóherésen, vagy hímezve rózsásan sárgával, barnával, pirossal. A kor előrehaladtával a színek sötétednek, a drappot a barna, fekete, a világoskéket a sötétkék, illetve fekete váltja fel, a hímzések mintája is egyre sötétebb lesz, de a harmónia mindig kötelezően megmarad, mert „találniuk kell” az egyes daraboknak. Hűvösebb időben a lájbi helyett ujjas kerül elő, amely szövetből van, alján széles fodor, amely a szoknya derekát takarja, mellén színben illő hímzés vagy ráncolás, darázsolás lehet. Ez a ruhadarab újabban átkerült a polgári viseletbe, például ballagó lányok elegáns ruhadarabjává vált, amely most már készülhet bársonyból is, azonos színű apró gyöngydíszítéssel. A férjezett nők a hajukat kontyba kötik és kendőt tesznek a fejükre, amely színében harmonizál a viselet darabjaival, a krémszínűtől a sötét barnáig, illetve a feketéig terjed a skála. Ez gyakran hímzett, hagyományos virágmintákkal. Az ezredfordulótól azonban nem ritka a rövid, fodrásznál készült női frizura sem, még az idősebbek körében is.
Az 1990-es éveket jellemző erős kivetkőzési hullám gyakorlatilag eltüntette a népviseletet a hétköznapokból. Egyfajta revitalizációja figyelhető meg körülbelül 2005-től, azonban ez leginkább a színpadi továbbélését jelentette nagyfokú uniformizációval, valamint az egyes darabok átkerülésével a polgári viseletbe. A hagyományosabb, régiesebb darabokat egyesek el is adták, viszontláthatjuk ezeket elsősorban magyarországi táncegyüttesek ruhatárában, illetve színpadi fellépéseken.
Az 1980-as években már a jeles családi alkalmakon (keresztelő, esküvő) is a polgári öltözet volt az elfogadott: a férfiakon öltöny, fehér ing (nyakkendő nélkül), a nőkön szövetből készült kosztüm és selyemblúz (néha kendővel a fejen). A munkaalkalmakon is a praktikus öltözet – könnyű karton ruha, vászonnadrág, rövid, vagy hosszú ujjú kockás ing, erre hidegebb időben kötött szvetter, kabát, dzseki viselése – került előtérbe.
Máig megmaradt azonban a szalmakalap viselete, a férfiak és a nők körében egyaránt. Ennek oka a praktikusság, valamint az is, hogy máig elkészíthető a faluban, így viselésének hagyománya töretlen. Ezek a kalapok közepesen vastag szalma fonatából készülnek, a nők kalapjának karimája széles, jó arasznyi is lehet. Ezt díszíthetik a szélén recével, a fejrésznél szalaggal is. A férfikalapokat barna színű szalag, de leginkább szintén két szál szalmából készített fonat díszíti.
A népviselet változásai a nyelvben is nyomot hagynak, hiszen mára ismeretlen lett a szokmán, az abanadrág, a hasítékos ing, a firiskó és kostok zacskó, a tászli, a gárnyéros szoknya, a fisléder csizma; rég kiment divatból a sisakos fejű szalmakalap, a főkötő, és már csak az idős korosztályból némelyik asszony fésüli fésűskontyba a haját. Ezek a viseletdarabok eltűntek, velük együtt a szavak is kikoptak a nyelvből. Nyelvtörténeti szótárainkban lapozgatva, népmeséket olvasva, hallgatva elevenedik meg előttünk e szavak által ez a rég eltűnt világ.
Könyvészet:
Gazda Klára: 1998 A székely népviselet. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Kiss Lajos: 1988 Földrajzi nevek etimológiai szótára I-II. kötet, Akadémiai Kiadó, Budapest.
Szabó Enikő: 1998 Kalapkötés Jobbágytelkén. Néprajzi Látóhatár VII. (3–4) 32–49.
Tamásné Szabó Csilla: 1995 A jobbágytelki népviselet. Néprajzi Látóhatár IV. (3–4) 61–73.
Varga E. Árpád: Erdély etnikai és felekezeti statisztikái a népszámlálási adatok alapján, 1852-2011.https://nepszamlalas.adatbank.transindex.ro/?pg=etnikai&id=915 letöltve 2020. január.